Ferenc Vilmos (jobbra) az ünnepségen díjátadó ceremónia közepette
Ferenc Vilmos. A borok világának meghatározó alakja, legendája, a Kékfrankos fajta legfőbb honi szószólója. Rengeteg boros rendezvény nem is lenne, ha ő nem szervezné azokat. Itthon, a határon túl, Temerinden, Kézivásárhelyen stb. stb.. A nevéhez fűződik a sajt és újbor fesztivál - ami nem túlzás -, idén már monumentálissá nőtte ki magát. Kedves borkedvelő blogolvasók, ismerjék, ismerjétek hát meg őt.
- Nem tudom kinek, ezért köszönöm mindenkinek, hogy immár 15 éve tehetünk, dolgozhatunk az újborokért és a sajtokért, azok sikeréért. A tizenöt éves „vállalkozásunk” egyértelműen bebizonyította, hogy létjogosultsága van ezeknek! Eleinte nem gondoltuk, csak félve reméltük, hogy a sajtkészítők és a bort termelők mellénk állnak, és csak bíztunk benne, hogy a fogyasztók, a sajtok és a borok kedvelői is velünk tartanak, mert nélkülük semmilyen rendezvény nem érne semmit. De ez is rendben lett, hiszen a jubileumi rendezvénynek csodálatos, a múltunkhoz méltó helyet tudtunk adni Budapesten, a Corinthia Hotelben. A kiállítóink is nagy számban voltak jelen, a borversenyre 20 borvidékről 525 minta érkezett, és a gálán közel 100 kiállító, borosok, sajtosok kóstoltatták a portékáikat a szép számú érdeklődőkkel - mondta.
- A sok minta ráadásul kiemelkedő minőséggel is párosult, ugye?
- Igen, hiszen 2019 nagyon jó évjárat volt, mint azt hallhattuk Kállai professzor úrtól is. Ez megmutatkozott a bírálatok eredményében, mivel a benevezett borok több, mint 30 százaléka aranyérmes lett! Nem véletlen a magas minta szám, hiszen jó évjáratban a termelők sokkal aktívabbak, sokkal többen vesznek részt a borversenyeken. Számomra különösen kellemes meglepetést jelentett, hogy a magyar fajták kiválóan szerepeltek. A Cserszegi Fűszeres, az Irsai Olivér, a Néró Rozé is nagyon népszerű és sikeres volt. Ez a három fajta a top 16-ba is bekerült, ami azt jelenti, hogy az új bor készítésére kiválóak.
- Nagy „meccs” volt a közel 180 aranyérmesből a top tizenhatot kiválasztani?
- Igen, de mindig az a legnehezebben megválasztható kérdés, hogy a jók közül kik a legjobbak? Nagyon jóleső érzés, és kellemes meglepetés volt, hogy olyan pincészetek kerültek a legjobb 16 közé, akikről nem sokat hallhattunk addig. Ez is alátámasztja a szándékunk helyességét, nevesen, hogy ebben a borversenyben az új borok csak új borokkal versenyeznek. Itt bárki nyerhet, mert a bor, vagy a zsűri nem tudja, hogy az kis- vagy nagy termelőtől való? Ekkor egyenlő a mérce, hiszen ahogy telik az idő, múlnak az évek, a technológia alapjaiban változtathatja meg a kezdetekkor még egyenlő borok minőségét. Az más kérdés, és örömforrás is egyben, hogy az új borok nagy többsége meg sem éri az első évfordulót. A fogyasztási kultúra ugyanis megváltozott, a fogyasztott borok fele nem ó- hanem újbor. A borászok egy részének alapvető célja, hogy a boraikat egy év alatt el tudják adni. A rendszerváltás óta két generáció felnőtt, mások a kedvencek ma, mint voltak korábban, elég csak a rozé fogyasztására utalni. Az elmúlt évek alatt, 10, 15-szörösére növekedett ezek kereslete. Ez a trend úgy tűnik, most megállt, és a fehér borok törnek előre. A mostani versenyben is több, mint 300 volt a fehér, több, mint 150 a rozé, és csak 40 bor volt vörös. Új dolgot vettünk észre, azt, hogy meglehet, eljött a habzó- és gyöngyöző borok ideje, nagyon keresettek lettek e termékek. Ez azért is jó, mert ez a kategória igyekszik a drága pezsgőket pótolni!
- Mindez igaz, de az is igaz, hogy a vörös borok az új borok között nem lehetnek „játszótársai” a fehér és rozé boroknak, mint azok sem néhány év után a vörösökkel…
- Ez törvényszerű, hiszen a vörösborok vagy a hordós fehérek, a finomseprőn érlelt battonage chardonnay és a többiek a jó technológia által meghatározottak lehetnek. Azért is fontosak az újborok, vagy a könnyebb fehérek és rozék, mert a borász a borai 80 százalékát egy év alatt eltudja adni, és annak az árából finanszírozza a maradék, prémium minőségű nagy borait. Amelyeket barrique hordóban tárolva, több évig érlelve tud csúcsbor minőségűre fejleszteni. Így aztán igaz, hogy a caberneteket, vagy merlot-kat nem érdemes új borként nevezni, ekkor csak az portugieserek, a pinot noirok, mint korai szüretelésű vörösök lehetnek versenyképesek. Szeretném felhívni mindenki figyelmét arra, hogy bár az ország minden részéből neveznek hozzánk borokat, a mienk nem országos, hanem újbor verseny.
A Hotel Corinthia nagyterme csak az egyik helyszín volt, a többi helyszín között
- Elképzelhető nálunk is olyan, mint Ausztráliában, ahol a kikötőkben már kora ősszel várják a hajókat a francia újborokkal, a „bogyóléként” becézett beaujolais-t?
- Szerencsére örömmel mondhatom, hogy ennek a fesztiválnak a 15 éve is azt bizonyítja, hogy már nálunk is várják az új borokat… Ha szeptemberben, októberben nincs új bor a piacon, akkor a fogyasztó már fel van háborodva! Azt szeretnénk, ha ez a fesztivál lenne a magyar beaujolais indítása, és ezzel kezdődne a magyar új borok fogyasztása. Ne feledjük, nem véletlenül találtuk ki november végére e fesztivált, mert ilyenkor már nagyon sok bort minősítettek, és közeledik advent, és a karácsony ünnepe, ezzel szeretnénk rávezetni a vásárlókat, arra, hogy vegyék az ünnepre a kiváló új borokat!
- Nagy ötlet volt a sajtot és a bort párosítani, hiszen ezek kéz a kézben járnak. Mi volt előbb: a sajt vagy a bor?
Sajt és bor találkozása: Kiss Ferenc balra, Ferenc Vilmos jobbra
- Azt szoktam mondani, hogy a sajt és az új bor tejtestvérek. Ez a kettő nagyon jól kiegészíti egymást. Éppen 15 éve, amikor Kiss Ferenc sajtmester barátommal egy alkalommal összekóstoltuk a sajtokat és az új borokat, egymásra néztünk, és tudtuk, hogy aranyra leltünk. Ezért, és ettől kezdve létezik ez a fesztivál…!
- Az új bor az „örök” lehet? Már ami ezt a fesztivált illeti?
- Reméljük! Azért nagyszerű, és lehet örökké ez az egész, mert itt a kapu mindenki előtt nyitva áll. Legyen az a legkisebb, vagy a legprofesszionálisabb sajt, vagy borkészítő. Sőt, itt a borok esetében még hordómintával is lehet nevezni. Az is különleges, hogy az új borok versenyén csak ifjú borászok bírálnak, hiszen az új bor az új generációt is jelent, ezért a borászok új generációját be kellett avatni! Megtettük, és lám, jól tettük!