Balatonalmádiban, a Pannónia Kulturális Központban rendezte meg a Bor és Piac magazin az Ősszel is Balaton rendezvényét. Immár harmadik alkalommal. A kiváló kezdeményezés nagy sikernek örvend a tó környéki borászok körében, de a nemes nedűt kedvelők figyelmét is felkeltette már. Idén 21 borász mutatta meg magát és borait, ezek az a’ Capella Szőlőbirtok, az Androsics Birtok, a Békássy Borászat, a Bökő Pince, a Fehérvári Birtok, a Fischer Birtok, a Garamvári Szőlőbirtok, a Homola Paloznak, az Illés Borászat, a kancellár Borászat, a Kolonics Pincészet, a Laposa Pincészet, az LTC – Domaine Les Trois Chénes, a Négy80, Podmaniczky Péter Pincéje, a Rádpuszta Szőlőbirtok, a Sarki Róka Borház, a Tagyon 730 Bormanufaktúra Szőlőbirtok, a Tornai Pincészet, a Trio Pince és a Villa Gyetvai Borászat voltak.
Ebből is látható, hogy kitűnő volt a felhozatal. Csendültek a poharak, gurultak a torkokon a finom kortyok, elégedett csettintések jelezték, hogy valami jó dolog történ itt, ott, amott – tehát a teremben mindenütt. Mert a Balaton – nemcsak a tó - jó mind a négy évszakban! Ezt tudhatjuk, tapasztalhatjuk a Balatoni Kör, a Bor és Piac rendezvényeinek (is) köszönhetően. A Balaton környékére jellemző az Olaszrizling szeretete, nem véletlen, hiszen ez a fajta e vidék zászlósbora. Bár a nevében ott az olasz szócska, de ez mégis a mienk, mégis magyar. Az olaszrizlingek mellett kóstolhattunk remek nedűket, furmintokat, hárslevelűt Badacsonytól Somlóig, és sok mást is.
Bozzai Zsófiával, a Bor és Piac magazin főszerkesztőjével főként a bor és piac lehetőségeiről és az Ősszel is Balaton rendezvényről beszélgettünk.
- Ha bor és piac, akkor a kérdés nyilvánvaló: e honban van kellő piaca a boroknak?
- Természetesen, és hozzáteszem, a jó piac megléte kell, szükséges a jó bornak!
- Egy bor lehet jó, lehet rossz. A piac igyekszik reálisan tenni a dolgát, de így, vagy úgy, a munkája döntő lehet a bor(ok) esetében, ugye?
- A legfontosabb a fogyasztó, a fogyasztói ízlés, amit folyamatosan alakítani is lehet és kell. A fogyasztói ízléshez sok borász alkalmazkodik, ami az adott borászat filozófiájától, méretétől, gazdasági helyzetétől, lehetőségétől és szándékától is függ. Ők döntik el, hogy mennyire fogadják el a fogyasztó véleményét, mennyire követik a divatot, vagy mennyire nem fogadják el azt, és persze az is fontos, hogy a borász mennyire alkalmazkodik a mindennapok valóságához.
- A Bor és Piac kezdeményezései, rendezvényei példaértékűek. Miért jók az újságnak, hogy a bor és a piac találkozzon?
- Azért, mert hagyományt szeretnénk teremteni e rendezvényekből. Fontos, hogy ősszel is megmutassuk a borokat a fogyasztóknak, és ezáltal a piacnak is. A borászok méretüktől, filozófiájuktól függően szívesen részt vesznek e rendezvényeken, igyekszünk a vidék és a környék borkedvelőit hozzászoktatni a Balaton boraihoz. De igaz ez a fővárosiakra is, hiszen sokan jönnek el Budapestről, illetve vannak rendezvényeink, amelyet a fővárosban rendezünk, és arra pedig sokan eljönnek vidékről. Minden alkalommal fontos, hogy a borászok találkozzanak a borfogyasztókkal és egymással, beszélgessenek, eszmét cseréljenek. E rendezvényeken sokszor változik a kiállítók listája, mindig vannak újonnan jöttek, de igaz ez az érdeklődő látogatókra is. Ráadásul nem a tömegek jelenlétét tekintjük elsődlegesnek – bár az sohasem árt -, hanem a minőségi eszmecseréket tartjuk fontosnak borász és borfogyasztók között.
- A borászok mennyire „cuppantak” rá e kezdeményezésre, mennyire partnerei az elképzeléseiknek?
- Mindig megkérdezzük őket arról, hogy miként vélekednek a következő alkalomról, és a számuk is mindig növekszik a rendezvényeinken. Általában rendre visszatérnek, ha vannak lemaradók, akkor jelzik, mi miatt nem tudnak jönni, illetve jönnek a helyükre újak. Célunk, hogy hosszú távon tudjuk folytatni ezt az együttműködést.
- Jövőre lesz Tavasszal Balaton is, vagy „csak” Ősszel is Balaton?
- A kérdés jó, mintha olvasna a gondolatainkban! Hiszen éppen arról beszélgettünk, hogy a következő esztendőben első ízben rendezünk valamit tavasszal is a Balatonnál, de erről most még nem árulhatok el többet!
Poharak csendültek, miközben a moraj is egyre nagyobb lett a teremben. Elégedett arcokat láthattunk mindegyik kiállító asztalánál. A megnyitón köszöntőt mondott Bercsényi László, Balatonalmádi polgármestere, akivel ezt követően sikerült szót váltanom.
- Mondott egy fontos dolgot, nevesen a bor kultúrájáról is beszélt. Véleménye szerint a bor kultúrája hol tart most Magyarországon? Rendben van e terület, vagy még van tennivaló...
- Azt gondolom, hogy e téren már sokat tettünk, hiszen a turizmus és a gasztronómia is ezt mutatja, hiszen mindkettő a bor köré épült már az elmúlt évtizedekben. A Balaton körül számos borfesztivál van már, így Balatonalmádiban is. Bátran kijelenthetjük, hogy a minőségi borfogyasztás nőtt az országban, divatos lett a trendi kifejezés, és lám, trendi ma Magyarországon borrendezvényekre járni. Ez azért jó, mert közösségteremtő ereje van, és nagyon fontos, hogy legyenek közösségek e hazában.
- A bor és a gasztronómia egyre inkább kéz a kézben jár, de van még mit javítani e téren, ugye?
Igen, főleg a bor és a gasztronómia egymásra épülésének jegyében. Sokszor halljuk, hogy a Balatonnak négy évszakosnak kellene lennie, nem akarok ünneprontó lenni, ám tény, hogy ezt még nem sikerült elérni, és nem is tartom valószínűnek ennek sikerét, azonban szerencsére vannak előre lepések. Egy dolgot feltétlenül hiányolok: külön, külön városokhoz kapcsolódó területfejlesztési, térségfejlesztési koncepciók vannak, de olyat nem nagyon láttam az utóbbi időben, ahol a Balatont, mint régiót próbáljuk meg olyan értékként kezelni, hogy erre tudunk egy összehangolt térségfejlesztési stratégiát kiépíteni, ami nemcsak a turizmusról, de akár a borászatról is szól. Igaz, hogy voltak, vannak rendezvények itt is, ott is, amott is, de mindenki a saját területén próbált meg eredményeket elérni. De a világ új típusú együttműködéseket kíván, lásd Franciaország, Olaszország példáját, hogy egy teljes régiót raknak fel a turisztikai, gasztronómia térképre. Nekünk is az kellene, hogy együttműködjenek borászok, településvezetők, a gasztronómia helyi bástyái.
- E válaszával újabb kérdést provokált ki: a Balatoni Kör éppen azt igyekszik megvalósítani, amit most mondott. Nem így van?
- Azt próbálják megvalósítani, a kérdés az, hogy ki, mennyire hatékony lenni? Sokszor azzal szembesülnek a területek és a Balaton is, hogy amikor ugrásszerűen kellene fejleszteni a strandjainkat, amelyek a vízparthoz közel vannak, pont akkor fogy el a pénz... A támogatáspolitikában látszik egy űr, a települések azt hallják, hogy forduljanak közvetlenül az Uniós forrásokhoz, ezen is vannak, de az Uniónál is egyre kevesebb a lehetőség. És ha már a Bor és Piac rendezvényén vagyunk, akkor azt mondom, hogy a piac fogja eldönteni, hogy melyik bor, melyik étterem a jó. De ami a forrásokat illeti, nem könnyű piaci alapon működni, mert a pénz jó részt odamegy, ahol a legjobban tudnak lobbizni, és nem feltétlenül a minőségében legjobb borok, pincészetek kapják meg a legnagyobb támogatást. Egy példa: a tokaji borvidéken Gecse Pista barátom a vakteszteken rendre a legjobb minősítést kapja, de mégsem ő kapja meg a támogatást, amikor a nevek alapján döntenek. A lényeg az lenne: e területek is szigorúan piaci alapon működjenek!
Ami a jövőt illeti, egy biztos, hogy Folyt. Köv.! A mostani rendezvény, az estébe hajló délután ismét sikeresnek bizonyult. A borok nem voltak egyformák: egyik jobb volt, mint a másik... A Mesterkurzus témái között az 5+1 programja figyelemre méltó volt. Az öt téma mellett pluszban még egy tételt kóstolhattak meg a résztvevők a távoli Georgia kiváló borai közül, a hallott tudnivalókkal együtt.
Fotók: a szerző és Bozzai Attila