Dekantáló

Fejér Megyei Gasztro- és Bor Blog

A magyar bor igéje, igézete

2021. július 16. 15:24 - Silye Sándor

1lics1.jpgHol volt, hol nem, de volt. Mert megtörtént, így hát igaz is volt. Olaszországban, Montepulcianóban, a Toscanai borvidék egyik emblematikus helyén rendezték meg az öttusázók Európa bajnokságát jó régen, még 2005-ben. A magyar válogatott mellett újságíróként szerencsém volt jelen lenni a kontinens viadalon. A magyar fiúk, lányok szokásosan sikeresen szerepeltek, de ez most mellékes a témánk szempontjából.

Mert a téma a bor. A magyar bor. Fejér megyei ember lévén fogalmam sincs milyen sugallatra, de úgy döntöttam, viszek magammal három palackot Lics Balázs kitűnőségéből, a 2000-es Cabernet Sauvignonból. Tudom, tengerbe vizet, Olaszországba magyar bort vinni dőreség, de mit lehet tenni, megpróbáltam és vittem. Biztos, ami biztos.

A második este a szállodában a mellettünk lévő szobában gyülekeztek Európa kiváló edzői, oroszok, olaszok, franciák, angolok, magyarok és még mások. Ültek széken, asztalon, ágyon, földön, ki éppen hol talált magának helyet. Mint ahogy aztán ez megtörtént minden este. Beszélgettünk, adomáztunk, szóval jól éreztük magunkat. Volt mi mellett, hiszen majd mindenki hozott magával a saját országából valamiféle beszélgetést „serkentő” anyagot, azaz jóféle töményet, bort vagy sört.

Gondoltam egy nagyot, lesétáltam az étterembe és kértem egy üres kancsót. Felballagtam a szobámba, a palackból áttöltöttem Balázs egyik borát, és átvittem a szomszédba. Mindenki érdeklődve nézte a kezemet, vagyis hát az üvegkancsóban látható sűrű, sötét folyadékot.

Közöltem:

- Ezt a palackbort azért hoztam, hogy kóstoljátok meg, és tippelje meg mindenki, milyen típusú ez a nedű, és leginkább azt, melyik országban termett. Ha valaki megtudja mondani melyik országból, esetleg borvidékről származik, az kap egy bontatlan üveggel. Ha azt is megmondja a borok mindentudója, hogy ki készíthette, az különdíjat is kap.

Nosza, serényen töltött mindenki magának a poharába, mustrálgatta a színét, megpörgette, szagolgatta, majd egy kortyot a szájába véve ki, így, ki úgy csücsörítette az ajkát, és mindenféle belülről kijövő hang kíséretében hörpintett. Hitetlenkedve hümmögtek a népek szaporán, majd néhány perc múlva a „hú, ez nagyon jó!” felkiáltások közepette jöttek a tippek: Olaszország, Toscana, Franciaország, valahonnan Bordeaux környékéről, volt, aki félénken megemlítette Kaliforniát, és sorakoztak a külföldi városok, borvidékek. Egy idő után, mire elfogyott a kancsó tartalma, kérték hirdessek eredményt, ki talált, ki lett a nyertes? Titokzatos képpel átsétáltam a szomszédba, egy törölközőbe csavarva átvittem az üres üveget. Letettem azt az asztalra, félresöpörve az éppen ott ücsörgőt, és „lelepleztem” a palackot.

Amit mindenki nézett, közelebből, távolabbról, kézbe véve, asztalra téve, egy közös dolog volt a csapat tagjaiban: a jól leesett álluk. A következő percekben az alábbiakat lehetett hallani meglehetős gyakorisággal:

- Who is „Liksz Balazsz” what and where is Pakoszd?

lics_jo_1_1.jpg

Hagytam őket egy darabig a saját levükben főve töprengeni, majd feloldottam a titkok titkát: Lics Balázs egy ifjú borász Pákozdról, Pákozd pedig egy falu Magyarországon, a királyok városa, Székesfehérvár mellett. Elmondtam, Balázs nagyon jó borokat készít, de nem egyedül van Fejér „countryban”, ugyanis nagyon sok kiváló bort készítő ember lakja a megyét Móron, Etyeken és környékén, a Velencei-tó mellett. Hümmögtek, a kétkedést mosoly váltotta, áthoztam még egy palackot, pillanatok alatt eltűnt az edzők, a mesterek borra edzett orcájában, egyet pedig megtartottam magunknak a nehezebb időkre. Másnap bementünk Montepulciano csodálatos szépségű főterére, ahol az Európa bajnokság tiszteletére borestet rendeztek. Mit mondjak, nem a nálunk kapható ottani termékeket kóstolhattuk. Egyik ámulatból a másikba zuhantam a szépséges ízvilágok miatt, azt viszont jólesően nyugtáztam, hogy néhány borásznál azt hallottam a bort készítővel történt beszélgetés során a külföldi edzőktől, hogy:

- Balazsz Liksz Hungary, he has very good wine, too!

Na, már megérte elmenni Toszkánába, megérte magammal vinni Balázs borait. Indirekt PR volt ez, de nagyon bejött…!

Tanulság: mindenki fogjon egy kiváló magyar bort, keressen egy külföldit, itassa meg vele, és - a haza bora fényre derül!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dekantalo.blog.hu/api/trackback/id/tr9516629424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása